31.01.2017

Työehtosopimusten neuvottelukierros päätökseen elintarviketeollisuudessa

Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on solminut työehtosopimukset kaikkien työntekijöitä ja toimihenkilöitä edustavien neuvottelukumppaneidensa kanssa. Viimeisin sopimus syntyi 31.1.2017 Meijerialan Ammattilaisten kanssa.

Noin kaksi viikkoa aiemmin ETL solmi sopimuksen Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton kanssa. Suomen Elintarviketyöläisten Liiton kanssa sopimukseen päästiin jo viime vuoden lokakuussa. Ammattiliitto Pron kanssa tehtiin täsmälleen kilpailukykysopimuksen mukainen työehtosopimus kesäkuussa.

– Olemme tyytyväisiä siihen, että neuvotteluissa on onnistuttu löytämään yhteinen sävel. Elintarviketeollisuuden sopimuskokonaisuus noudattaa kaikkien palkkaratkaisujen osalta kilpailukykysopimusta. Palkkamaltti on säilynyt, ja pitkät kolmesta neljään vuotta kestävät sopimukset mahdollistavat sen, että yrityksissä voidaan keskittyä työn ja tuloksen tekemiseen, ETL:n työmarkkinajohtaja Mika Lallo kertoo.

Elintarviketeollisuudessa ei koroteta palkkoja ensimmäisen vuoden aikana. Sen jälkeen palkat on kytketty vientiliittojen mahdollisiin korotuksiin.

Jatkossa elintarviketeollisuuden työntekijöiden ja työnantajien edustajat pohtivat uusia työaikamalleja.

– Työaikaan liittyvät kirjaukset on tehty alan työehtosopimuksiin alun perin useita vuosikymmeniä sitten, ja ne ovat pysyneet lähes muuttumattomina yhteiskunnan muuttuessa. Pohdimme yhdessä, miten työaikaratkaisuja voisi kehittää palvelemaan paremmin liittojen jäsenten tarpeita, Lallo toteaa.

Työmarkkinajohtaja
Mika Lallo