07.11.2016

Maistuvat ammatit Ruokatiedon näytöskeittiön kautta ELMA-messuille

Mihin kellonaikaan alkaa leipurin työpäivä? Missä tuotekehittäjäksi voi opiskella? Mitä savustaja oikein tekee? Mikä taas on lampurin työssä parasta? Nämä ja muut ruoka-ammatteihin liittyvät kysymykset selviävät, kun maistuvat ammatit esittäytyvät Ruokatiedon näytöskeittiössä ELMA-messuilla Messukeskuksessa Helsingissä.

Koululaispäivänä perjantaina 11.11. Maistuva ammatti -näytökset johdattelevat katsojan ruoka-alan monipuolisten koulupolkujen pariin. Ääneen ja hellan ääreen pääsevät mestari ja kisälli viidestä ruoka-ammatista. Kunkin näytöksen päätteeksi yleisö pääsee tietysti maistelemaan keittiössä syntyneitä herkkuja! Keittiössä valmistuu muun muassa omena-hunajasinappia ja lampurin jauhelihavuokaa.

Käytännöllisesti innovatiivinen tuotekehittäjä

Työstään tulevat kertomaan muiden muassa mestari-kisällipari Valion tuotekehittäjä Essi Kilpeläinen ja elintarvikebiotekniikan opiskelija Iida Loivamaa. Kilpeläisen mukaan parasta tuotekehittäjän työssä on monipuolisuus, innovatiivisuus ja käytännönläheisyys. “Saan päivittäin työskennellä elintarvikkeiden parissa ja työni tulokset näkyvät ennemmin tai myöhemmin myös ruokakauppojen hyllyillä joko täysin uusina tai paranneltuina tuotteina”, kertoo Kilpeläinen.

Loivamaa kertoo, että jo opiskelussa yhdistyy hyvin teoria ja käytäntö. “Labrakursseilla pääsee hyödyntämään teoriaopintoja ja tekemään ja kokeilemaan itse. Kun asiaan syventyy, elintarvikeala näkyy kaikkialla. Opiskeluaikana ja valmistumisen jälkeen mahdollisuuksia on monia.”

Ohjelma:

10.00 Kouluruokadiplomi®: Kokataan koululounas
11.00 Maistuva ammatti: Tuotekehittäjä, Valio Oy, Helsinki
12.00 Maistuva ammatti: Leipuri, Viipurilainen Kotileipomo, Vääksy
13.00 Maistuva ammatti: Savustaja, HKScan Finland Oy, Vantaa
14.00 Maistuva ammatti: Tuotekehittäjä, Valio Oy, Helsinki
15.00 Maistuva ammatti: Leipuri, Viipurilainen Kotileipomo, Vääksy
16.00 Maistuva ammatti: Savustaja, HKScan Finland Oy, Vantaa
17.00 Maistuva ammatti: Lampuri, Syrjälän lammastila, Tammela

Päivän aikana juhlitaan myös suomalaista kouluruokailua, kun kouluruokadiplomikoulun kokki valmistaa koululounaan. Juontajana toimii tuottajajärjestö MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

Pukeudu mehiläistarhaajaksi tai muuksi unelma-ammattilaiseksi!

Ruokatiedon osastolla on luvassa monipuolinen kattaus tekemistä kaiken ikäisille:

• Nappaa itsestäsi selfie unelmiesi ruoka-ammattilaisen varusteissa ja julkaise kuva somessa tunnuksella #maistuvaammatti
  • Osallistu ammattivisaan!
  • Tutustu Hotelli- ja ravintolamuseon ravintola-alan ammatteja ja niiden muutosta esittelevään Rinta rinnan – Työvuorossa naiset –näyttelyyn.
  • Talon väkeä -työpajassa voit tutustua alan ammatteihin ja tehdä itsellesi voimapinssin.

Lauantaina 12.11. Ruokatiedon näytöskeittiössä kokataan herkkuja Hyvää Suomesta -tuotteista. Samalla kävijät voivat testata ruokatietämystään alkuperämerkkivisassa ja haastaa aistinsa ruoka-aineiden sokkotunnistuksessa.

Sunnuntaina 13.11. juhlistetaan isänpäivää Ruokailoa kotikeittiöön ja kouluruokailuun -tapahtumassa. Näytöskeittiössä on silloin luvassa vinkkejä helppoihin ja ravitseviin arkiruokiin lapsiperheille sekä tietoa kouluruokailusta. Tapahtuma on osa Syö hyvää -hanketta, jota rahoittaa Raha-automaattiyhdistys. Tule seuraamaan hauskaa päivää!
Tervetuloa tutustumaan osastoomme 6k81!

Lisätietoja:

Minttu Virkki
projektikoordinaattori, kotitalousopettaja
minttu.virkki@ruokatieto.fi
Ruokatieto Yhdistys ry
www.ruokatieto.fi

Mikä on Maistuva ammatti?
Ruokaketju tarvitsee osaavaa, alan koulutuksella pätevöitynyttä henkilöstöä. Maistuva ammatti on kaksivuotinen hanke, jossa herätetään nuorten kiinnostusta ruuan parissa työskentelyyn. Nuoria innostetaan osallistavalla otteella hakeutumaan ruokaketjun ammatillisiin ja akateemisiin opintoihin. www.maistuvaammatti.fi

Hankkeessa on mukana seitsemän ruoka-alan järjestöä: Agronomiliitto, Ammattiliitto Pro, Elintarviketeollisuusliitto ETL, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Meijerialan Ammattilaiset MVL, Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö sekä hankekumppanit. Ruokatieto koordinoi hanketta.

Viestintäpäällikkö
Liisa Tikkanen