28.01.2016

Maistuva ammatti EDUCA-messuilla: Ruoka-alan ammattien monipuolisuus paljastuu ammattivideoissa

Kasvun ihme, yrittäjän vapaus, osallisuus ruokaketjussa, hyvä työyhteisö. Näin neljältätoista ruoka-alan ammattilaista vastasi kysymykseen: Mikä on parasta työssäsi? Kysymys esitettiin Maistuva ammatti -hankkeen uusissa ammattiesittelyvideoissa, jotka on julkaistu osoitteessa www.maistuvaammatti.fi.

Neljätoista uutta videota kuvaa esimerkiksi kehittämispäällikön, maatalouslomittajan, työnjohtajan, meijeri-insinöörin ja lihanleikkaajan ammatteja. Ne on suunnattu erityisesti koulujen oppilaanohjaajien eli opojen käyttöön, tukemaan oppilaiden ammatinvalintaa. Videot soveltuvat myös oppilaille itsenäisesti tutustuttavaksi.

Saa vaikuttaa ruokapuheeseen

Videoissa esitellään monenlaisia koulupolkuja ja uratarinoita. Yksi videoista kuvattiin vastuullisuuspäällikkö Eeva Juvan työpaikalla Atrialla, Seinäjoella. Juva on maa- ja metsätaloustieteiden maisteri ja työssään hän muun muassa seuraa yrityksen vastuullisuusohjelman toteutumista.

”Vastuullisuusasioita ei yksin toimistossa ratkota, vaan työtä tehdään erilaisten tiimien ja organisaatioiden kanssa. Parasta työssä on se, että saa olla vaikuttamassa siihen, mitä suomalaiset syövät, mitä ruuasta puhutaan ja kuinka se koetaan,” Juva sanoo.

Koulutusmahdollisuudet alalle ovat monipuoliset: ruoka-ala työllistää oppisopimuskoulutuksesta, toisen asteen oppilaitoksista, ammattikorkeakouluista sekä yliopistoista valmistuneita. Alalle on siis monta reittiä erilaisiin tehtäviin. Tutustuta oppilaasikin niihin!

Maistuva ammatti on mukana opetusalan EDUCA-messuilla 29. – 30. 1.2016 Messukeskuksessa Helsingissä. Ammattivideoihin voi tutustua osastollamme 6h88. Entä tunnistatko, kuka kukin on ruoka-alalla? Testaa iPadilla ammattivisassa, mitä ruoka-ammattilaisia tunnistat.

Uuden Kouluruoka-agentin käsikirjan lanseeraa projektikoordinaattori, KK, ETK Emmi Tuovinen Ruokatiedosta esityksessään TAITO-lavalla lauantaina klo 15.30 – 16.15. Tervetuloa kuulemaan lisää!

Ruokakasvatukseen valmista opetusmateriaalia. Saat osastolta vinkkejä muistakin sähköisistä opetusmateriaaleista, joita Ruokatieto on julkaissut koulujen lähtökohdista. Perusta kouluusi esimerkiksi kouluruoka-agenttitiimi kehittämään kouluruokailun sisältöä ja kokemusta!

Lisätietoja:
hankekoordinaattori
Laura Lounasheimo
Ruokatieto Yhdistys ry
laura.lounasheimo@ruokatieto.fi

www.maistuvaammatti.fi
Seuraa meitä Facebookissa: www.facebook.com/Maistuvaammatti
#maistuvaammatti

Yhteistyössä mukana:
Ruokatieto Yhdistys ry, hankekoordinaattori Laura Lounasheimo, laura.lounasheimo@ruokatieto.fi, puh. 050 326 1231
Agronomiliitto ry, ura-asioiden päällikkö Heidi Hännikäinen, heidi.hannikainen@agronomiliitto.fi, puh. 09 2511 1645
Ammattiliitto Pro, sopimusalavastaava Teija Sinisalo, teija.sinisalo@proliitto.fi puh. 050 511 4536