19.12.2016

Kotimaista ostoskoriin ja joulupöytään

Taloustutkimuksen tekemän Suomi syö 2016 -tutkimuksen mukaan kotimaisuuden merkitys elintarvikkeiden valinnassa on vahvistunut. Kuluttajat arvostavat suomalaista ruokaa ja myös kotimaisen elintarviketuotekehityksen arvostus on nousussa.

Kotimaisen elintarviketuotekehityksen taitoon tehdä kuluttajan toiveiden mukaisia tuotteita uskotaan vahvemmin kuin vuonna 2014. Vastaajista 68 prosenttia ilmoitti uskovansa tuotekehitykseen, kun vastaava luku vuonna 2014 oli 59 prosenttia.

– Tutkimustuloksista välittyy se, miten herkällä korvalla suomalaiset ruoka- ja juomavalmistajat kuuntelevat ihmisten arkea ja toiveita. Hienoa, että yhä useampi suomalainen on huomannut tämän, toteaa viestintäjohtaja Sirpa Rinne Elintarviketeollisuusliitosta iloisena.

- Ruoka- ja juomayritykset helpottavat parhaillaan suomalaisten jouluvalmisteluita. Kaikissa joulupöydän herkuissa tarvitaan tavalla tai toisella yritysten kehittämiä tuotteita, ja kotikokkien avuksi yritykset tarjoavat myös valtavasti inspiroivia jouluisia reseptejä, hän jatkaa.

Valinnoilla on merkitystä

Suomi syö -tutkimuksesta selvisi myös, että entistä useampi suomalainen, 73 prosenttia, pitää kotimaisen ruuan syömistä tärkeänä (65 prosenttia vuonna 2014). Vastaajista 63 prosenttia ilmoitti myös kiinnittävänsä aiempaa enemmän huomiota elintarvikkeen kotimaisuuteen ruokaostoksilla. Kotimaisilla elintarvikevalinnoilla halutaan ennen kaikkea tukea työllisyyttä ja elinkeinoa. Lähes puolet vastanneista ilmoitti näiden asioiden olevan tärkeä valintaperuste.

– Kotimaisilla valinnoilla on todella merkitystä, ja asia on hyvä pitää mielessä myös jouluruokia ja -juomia hankkiessa. Jos jokainen meistä ostaa kotimaisia ruokia ja juomia yhdellä lisäeurolla kuukausittain, syntyy vuodeksi 1 500 työpaikkaa, Rinne muistuttaa.

Joulusesongin valmistelut alkavat ajoissa

Meneillään oleva joulusesonki on elintarviketeollisuuden tärkeimpiä sesonkeja. Sen valmistelut aloitetaan monessa yrityksessä jo useita kuukausia etukäteen. Esimerkiksi laatikoihin tulevat porkkanat ja lantut esikypsennetään jo aikaisemmin syksyllä, ja suklaatehtaalla konvehteja rivitetään rasioihin jo kesälomien jälkeen. Joulusesonkiin palkataan myös muutamia satoja kausityöntekijöitä erityisesti liha- ja valmisruokayrityksiin.

– Elintarvikeyritysten rooli joulun luomisessa on kiistämätön: juhlapöytiin on tarjolla monenlaisia vaihtoehtoja perinnejouluruuista trendikkäisiin uutuustuotteisiin, ja moni jouluherkku soveltuu hyvin myös pukinkonttiin tai jouluviemisiksi, Rinne vinkkaa.

>> Herkullista ja kiireetöntä joulua! Katso ETL:n joulutervehdys

Lisätietoja antaa

Viestintäjohtaja
Sirpa Rinne
fvecn.evaar@rgy.sv
(09) 1488 7238
@SirpaRinne

Esittelylaatikko

Elintarviketeollisuusliitto ry edustaa
Suomessa toimivia kaiken kokoisia ruokien ja juomien valmistajayrityksiä. Lue lisää

Uutiskattaus

ETL:n sidosryhmäjulkaisu Uutiskattaus kokoaa elintarviketeollisuuden kuulumiset noin viisi kertaa vuodessa. Voit lukea aikaisemmin ilmestyneitä Uutiskattauksia täällä. Tilaa Uutiskattaus tästä.